Wednesday 29 October 2014

PENGENALAN KEPADA PANGKALAN DATA

Definisi Pangkalan Data
Pangkalan Data ditakrifkan sebagai "koleksi data yang saling berkaitan yang direka bentuk untuk memenuhi keperluan maklumat bagi sesuatu organisasi.

Senario Penggunaan Pangkalan Data 


Bank
Proses pembukaan akaun baru di bank memerlukan kita untuk memenuhkan borang mengenai maklumat peribadi dan maklumat akaun. Maklumat tersebut akan dimasukkan ke dalam pangkalan data dan akan digunakan kembali sekiranya ingin berurusan dengan bank seperti pengeluaran wang ataupun deposit wang.

Pasar Raya
Penggunaan pembaca kod bar untuk mengesan harga sesuatu barangan. Semua capaian harga barangan akan dicapai daripada sistem pangkalan data.

Penggunaan Istilah
Data

Data adalah fakta asas mengenai manusia, tempat, peristiwa atau konsep. Ia tidak memberikan sebarang makna apabila digunakan besendirian.

Maklumat
Maklumat adalah data yang telah diproses dan memberikan makna kepada pengguna. 

Entiti
Entiti merupakan sesuatu objek yang wujud dan ia boleh dibezakan daripada objek-objek yang lain. Entiti boleh terdiri daripada orang, objek, konsep, tempat, peristiwa atau kejadian.

Contoh-contoh entiti :

Orang: pelajar, pekerja
Tempat :bilik, bangunan
Objek :buku, barang


Atribut
Atribut merupakan penerangan atau ciri-ciri sesuatu entiti. Sebagai contoh atribut bagi seorang pekerja adalah Nama, NoKadPengenalan, Alamat dan lain -lain.
Atribut nama : Nama, NoKadPengenalan
Atribut nilai : Sue, 912567-57-1234


Rekod
Rekod merupakan gabungan atribut yang berkaitan. Sesuatu rekod akan menerangkan sesuatu seperti data seseorang, data peristiwa atau data bagi objek.

Jadual
Jadual adalah gabungan rekod yang sama dan terdiri daripada lajur dan baris. Lajur merupakan atribut dan baris pula merupakan rekod-rekod.

No comments:

Post a Comment

Bouncing Star With Cool SunglassesBouncing Star With Cool Sunglasses
Free Orbit Hot Cursors at www.totallyfreecursors.com